Suntem și pe SEAP/SICAP - Informații și cereri de ofertă la office@invietraditia.ro

Filtreaza produsele

Ceramică neagră de Marginea - Bucovina

Ceramica neagra de la Marginea

Ceramică neagră de Marginea – Bucovina este o marcă de ceramică tipică pentru comuna Marginea din județul Suceava.

In Marginea începutul olăritului este stabilit de către istorici in jurul anului 1500. Olăritul a apărut ca o necesitate a oamenilor de a stoca produsele obținute. Vasele din lut ars au contribuit la dezvoltarea societății primitive prin posibilitatea stocării alimentelor si a preparării acestora.

Imaginați-va doar bucătăria sau cămara dumneavoastră fără aceste obiecte cotidiene. Marginea este înconjurată de păduri, dispune de un sol argilos şi este străbătuta de apa râului Suceviţa, acestea fiind condiţii fundamentale pentru acest meşteşug în care lutul, apa şi focul formează o treime magică.

Olarit Marginea

În perioada comunismului posesia unei roţi de olar era considerată infracţiune şi mulţi olari au fost nevoiţi să renunţe la acest meşteşug sau să-l practice pe ascuns. Mai târziu, comuniştii au încercat exploatarea acestui meşteşug în scop de propagandă şi au încercat relansarea lui într-o formă cooperatistă, încercand chiar mecanizarea acestui meşteşug exclusiv manual prin introducerea roţii de olar acţionată electric şi a malaxoarelor mecanice.

Ceramica neagra de Marginea – mostenire dacica

Pentru iubitorul de istorie si de frumos, urmarirea acestui mestesug in timp si spatiu poate fi o preocupare extraordinar de placuta. Ceramica neagra de Marginea este o marturie a originii dacice. Ea se mai intalneste astazi numai in atelierele de olarit Marginea, jud. Suceava. Centru de ceramica de la Marginea produce olărie neagră, exact prin aceeaşi tehnică preistorică de ardere înăbuşită şi de ornamentare, prin lustruirea cu ajutorul unei pietre de râu (cremene).

Dupa modelare, vasele isi urmeaza drumul vechi de mii de ani: pe vremuri, erau arse in gropi mari de 1,5 m, de forma unui con cu varful in sus. Alaturi era sapata o groapa mai mica, ce comunica printr-un canal cu prima si in care se facea focul, foc ce ducea la colorarea in rosu a vaselor din groapa mare. In acest moment vasele erau acoperite cu un strat gros de lut umed, astupandu-se astfel si canalul dintre cele doua gropi; arderea insa continua, fara oxigen, vasele capatand culoarea cenusie sau neagra.

Centrul de ceramică de la Marginea

Din fericire tehnica străveche a acestui meșteșug s-a păstrat pana azi, cu ceva schimbări: pământul este adus de olar de la marginea satului, însa vasele sunt arse acum in cuptoare, închise si in partea de sus si la gurile de foc. Lemnele de brad stau stiva pe pereții atelierelor.

Ca si dacii, meșterul frământa lutul cu mâinile goale, după ce l-a înmuiat cu apa. Își alege apoi un bulgare de pământ, îl pune pe roata si totul începe sa se transforme, pana când in ochii meșterului se citește mulțumirea lucrului bine făcut.

Vasul, odată terminat, este lăsat apoi la zvântat câteva zile, după care se trece la decorarea lui, apoi se lasă la uscat 2-3 săptămâni, vara in aer liber, afara la soare, iar iarna la adăpost in atelier.

Trebuie sa fie foarte bine uscat ca sa poată fii finisat si lustruit, apoi urmează arderea. După o ardere normala, de aproximativ 8 ore, in prezenta oxigenului, timp in care vasele devin roșii, se introduc apoi in foc lemne de brad si molid si se astupa toate gurile de încărcare si descărcare ale cuptorului.

Se produce acum o ardere înăbușita fără oxigen, care durează cam zece ore, fumul penetrând si impregnând pereții vaselor, in timp ce acestea se răcesc lent, determinând culoarea neagra, cu diverse nuanțe, de la cenușiu la negru intens, funcție de distanta de la focarul cuptorului si de calitatea combustibilului utilizat.Formele vaselor sunt si ele din vremuri străvechi: oala înalta, oala mare cu doua toarte, strachini de diferte dimensiuni, oale cu mânuși.

Tehnica de decolorare

Tehnica de decorare este cea tradițională: vasele se lustruiesc cu o piatra speciala, urmele cenușii ramase pe pereții vasului încă nears amestecându-se cu negrul metalic al acestora.Acestei tehnici i se adaugă folosirea motivelor si ornamentelor geometrice: spirale, linii frânte, ramuri de brad. Așa sunt meșterii pe-aici, păstrători de tradiții si iubitori de nou.

O mana de oameni ce continua sa învârtă roata si sa ardă in cuptorul înăbușit vase de lut, ca si strămoșii lor. În ceea ce priveşte ornamentarea, se folosesc două tehnici: impresiunea şi lustruirea. Impresiunea se realizează printr-o rotiţă care se aplică pe vasul crud, cu ajutorul căreia se realizează un decor constând din linii frânte sau un şir de romburi.Lustruirea se face cu ajutorul unei pietre de râu cu care se înscrie pe suprafaţa obiectului, într-o mişcare de dus-întors, un decor compus îndeosebi din linii frânte şi spirale, într-o multitudine de variante stilistice, cu un efect artistic deosebit.

Ceramică neagră de Marginea – Bucovina

Poate mai mult decât la alte categorii de ceramică, valoarea estetică a ceramicii negre constă nu numai în ornamentele care o împodobesc, ci mai ales în însăşi forma dată obiectelor de creatorul lor. Vasele de ceramică confecţionate la Marginea încântă prin echilibrul proporţiilor şi eleganţa formelor.

Afișez toate cele 11 rezultate

Cosul meu