Ouă încondeiate cu ceară

Unul dintre obiceiurile profund simbolice de Paște este reprezentat de colorarea și decorarea ouălor, fiecare cultură din lume venind cu moduri inedite, în întâmpinarea acestui obicei.
Autenticitatea sărbătorii constă în păstrarea tradiției ouălelor roșii, chiar dacă acest lucru nu ne-ar împiedica să apelăm și la imaginaţia și creativitatea noastră, în crearea unor modele și ornamente mai îndrăznețe, care să dea strălucire mesei tradiţionale de Paște.

In traditia populara romaneasca, ouale de Paste sunt considerate un simbol al regenerarii si al purificarii, ce protejaza animalele din gospodarie. Incondeierea oualor este practicata exclusiv de femei, cu o saptamana inainte de Paste, de obicei in „joia verde” si „vinerea seaca” in credinta ca acestea nu se strica. Motivele ornamentatiei oualelor incondeiate se diferentiaza in functie de localitate ce se prezinta in mai multe variante.

In prezent sunt folosite mai multe culori la incondeierea oualor, fiecare din ele avand un anume simbol si anume: albul este simbol al puritatii, rosul semnifica viata (culoarea sangelui), albastrul este culoarea cerului si a apei, iar negrul reprezinta fertilitatea, galbenul reprezinta soarele si aurul, insa liniile pictate pe oua simbolizeaza eternitatea.

Există o metodă străveche, folosită și de bunicii noștri, de a realiza desene pe ouă, specifică, în esență, tuturor românilor. Aceasta constă în executarea anumitor linii și puncte din ceară, colorarea ouălor prin fierbere într-o soluție roșie, și îndepărtarea cerii, lăsând liniile și punctele albe vizibile.
Pregătirea ouălor pentru încondeiere
Se pot încodeia ouă de raţă, gâscă, curcă, găinuşă americană, pichire, găină, struţ şi prepeliţă. Ouăle sunt, în primul rând, bine spălate, uneori cu zer acru, astfel încât să poată lua culoarea și ceara mai ușor, iar apoi sunt înfășurate într-o pânză și puse în apropierea unei surse de căldură. Ceara de albine este topită și asezată într-un vas, peste cărbune, și, prin intermediul unui tub mic de metal, fixat într-un mâner de lemn, sunt aplicate pe ouă linii sau puncte, tubul mic acționând asemenea unei penițe de stilou, pentru ceara lichidă.

Unelte necesare încondeierii

Odată oul pregătit pentru a primi o haină nouă avem nevoie de ceară şi chişiţe. Pentru a încălzi ceara de albine înainte se folosea o oală mică din fontă, care se punea la încălzit pe colţul sobei. Astăzi se folosesc diverse recipiente, în general cutii de conserve, care se încălzesc pe reşoul electric, pe o plită sau se foloseşte un sistem asemănător unei veioze, cu un bec de putere mare, 75-100 W, deasupra căruia se pune cutia cu ceară.
Ouă cu ceară în relief
La ouăle cu ceară în relief, prima oară se trasează modelul cu linii foarte fine din ceară neagră. Apoi se aşază cu chişiţa ceara colorată, în bobiţe a căror dimensiune este dată de mărimea chişiţei. Culorile sunt stabilite în funcţie de modelul ales, de obicei se foloseşte o combinaţie de trei, rareori patru culori, a patra fiind de obicei albul.

Ouă tradiţionale

Pentru ouăle înnobilate în băi de culoare, primul pas este împărţirea oului pe lungimea sa în două jumătăţi, cu ajutorul unei linii, după care se face împărţirea geometrică a suprafeţei oului cu linii subţiri sau puncte. În funcţie de model, oul poate fi împărţit pe lăţime cu două linii paralele, sub forma unui brâu. Între aceste linii oul va fi decorat cu motive sau poate avea un mesaj scris. Se mai practică şi împărţirea oului în câmpuri cu ajutorul liniilor subţiri, atunci când modelul se repetă. După ce se trasează primul contur cu ceară oul se pune în vopseaua galbenă, apoi se trasează umplerea peste culoarea galbenă şi se pune oul în culoarea roşie, apoi se lucrează oul cu ceară pe roşu şi se pune în culoarea cea mai închisă, negrul.
Pe ouă linia dreaptă verticală înseamnă viaţă, linia dreaptă orizontală – moarte, linia dublă dreaptă – eterni¬tate, linia cu dreptunghiuri – gândire şi cunoştinţe, linia ondulată – apă, purificare, spirală – timp, eternitate. La final ceara de pe ou este încălzită şi îndepărtată. Atât ouăle cu ceară în relief cât şi cele tradiţionale sunt lăcuite la final.

În Bucovina și Transilvania, mai frecvent decât în alte zone ale României, ouăle pot fi decorate cu desene în două sau mai multe culori. Pentru a efectua acest lucru, procedeul se repetă, începând cu cele mai calde culori și terminând cu cele reci.
În prezent, etnologii încearcă să promoveze datinile uitate şi să atragă tinerii pentru continuitatea acestor tradiţii, care sunt atât de importante pentru cultura și istoria noastră, a românilor.

2 Produs(e)
Setează direcţie descendentă
2 Produs(e)
Setează direcţie descendentă